PIOTRSKARGA.PL

Jeśli chcecie Państwo być na bieżąco informowani o aktualizacjach i zmianach na stronach naszego serwisu prosimy o wpisanie adresu e-mail

NASZ RUCH NIE JEST PARTIĄ POLITYCZNĄ, ANI TEŻ NIE JEST POWIĄZANY Z KTÓRYMKOLWIEK Z ISTNIEJĄCYCH UGRUPOWAŃ POLITYCZNYCH
Kącik oręża
F-16 w Polsce


Cztery pierwsze samoloty wielozadaniowe F-16 zostały oficjalnie przywitane w 31. Bazie Lotniczej w Poznaniu - Krzesinach. W dniu 9 listopada o godz. 13:20 małżonka Prezydenta RP, Maria Kaczyńska odsłoniła biało-czerwoną szachownicę na samolocie F-16, nadając tym samym polskim F-16 imię "Jastrząb". Kolejnym punktem uroczystości było poświęcenie maszyn. Biskup Polowy WP - gen. dyw. Tadeusz Płoski odmówił przy nich specjalną modlitwę (treść poniżej), a następnie skropił samoloty wodą święconą.



Samolot wielozadaniowy F-16C/D Block 52+ jest zwycięzcą przetargu zakończonego 27 grudnia 2002 r. Polskie Siły Zbrojne otrzymają ogółem 48 samolotów tego typu (36 jednomiejscowych F-16C i 12 w wersji dwumiejscowej F-16D). Ostatnie maszyny powinny trafić do Polski w 2008 r. Nowe samoloty mają otrzymać kolejno 3., 6. i 10. eskadra lotnictwa taktycznego.

Samolot F-16C/D Block 52+ łączy w sobie funkcje wykonywane do tej pory w lotnictwie polskim przez dwa typy samolotów: myśliwską - MiG-29 i szturmową - Su-22M4. Nowe "Jastrzębie" mają nad starszymi typami maszyn przewagę pod względem taktycznego promienia działania, udźwigu, liczby punktów podwieszeń zewnętrznych i asortymentu przenoszonych środków bojowych. Jeszcze większa przewagę F-16 ma na nad nimi pod względem systemów awionicznych i obserwacyjno-celowniczych.

Niektóre dane taktyczno-techniczne:

Rozpiętość 9,45 m, wysokość 5,09 m, długość całkowita 15,03 m, masa własna 8910-9358 kg, prędkość na wys. 12.200 m 2125 km/h, pułap operacyjny 17.500 m.

Uzbrojenie "Jastrzębi": wbudowane działko kal. 20 mm, kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze, kierowane pociski rakietowe powietrze-powierzchnia, zasobniki szybujące oraz bomby kierowane.

Źródło: Wiraże nr 20, Opoka.org.pl, serwis internetowy MON





                               Skomentuj ten artykuł.



1. Wreszcie do Polski trafi?y pierwsze F-16. Nie wiem jak u innych ale moje osobiste samopoczucie nieco si? poprawi?o. Dobrze jest przecie? mie? co?, czym mo?na si? broni?, bo - chyba poza F-16 - my Polacy nie mo?emy si? poszczyci? jak?? znaczn? si?? odstraszania. Zatem mi?o widzie? na tej ju? klasycznej sylwetce nasz? bia?o-czerwon? szachownic?. Lecz rodz? si? dwa pytania. Po pierwsze, czy w?a?ciwie wykorzystamy to co otrzymali?my? A po drugie, czy czasem nie mamy tu do czynienia z histori? „?osia” – nowoczesnego polskiego bombowca sprzed drugiej wojny ?wiatowej? Kiedy zacz??a si? dziejowa zawierucha, nic nam one nie pomog?y. A dzisiaj? Gdyby wybuch? jaki? wielki ?wiatowy chaos, co Polska b?dzie mog?a zrobi??… Bo?e, chro? nas i nasze Jastrz?bie!
Gregorius, 2006-11-22 09:25:44

2. W sytuacji ?wiatowego konfliktu to nasze 48 Block 52+ zdzia?a niestety nie zbyt wiele. Wystarczy popatrze? na potencja? lotniczy Rosji. A do tego jeszcze doj?? Bia?oru?. Dalej z drugiej strony mamy Niemcy przebrajaj?ce si? ju? na Eurofightery Typhoony. To juz maszyny o obni?onej wykrywalno?ci przez radary (RCS rz?du ^0,5-1 m2). Sam radar Typhoona jest prawdopodobnie tak?e mocniejszy. Zasi?g ?ledzenia celu typu my?liwec to 164 km. Zasi?g wykrycia- wi?kszy. Do tego standardowym pociskiem powietrze-powietrze Typhoona jest Meteor o zasi?gu 100 km (nasze Aim-120C5 55km). W walce na krótkie dystanse szanse powinny by? podobne. Natomiast nasza maszyna ma (Eurofightery to na razie samoloty tylko my?liwskie, pe?ne zdolno?ci ra?enia celów l?dowych i morskich uzyskaj? dopiero w wersji Tranche 3) wi?ksze zdolnosci ataku na cele naziemne. Ale do obrony kraju to nie jest priorytet! Ale oczywi?ce dobrze, ?e otrzymali?my F-16. S? oczywi?cie o wiele lepsze od MiGów-29A. Chocia? w porównaniu do najnowszego wariantu tej maszyny MiG-35 oferowanego Indiom to naszym niestety troch? brakuj?. No i w porównaniu do wersji E/F block 60, zakupinoych przez ZEA te?.
Nashorn, 2006-12-01 19:58:37

3. Ad Nashorn Te 48 F-16 jest bojowo du?o wi?cej warte ni? ca?a flota MiG-29 i Su-22. Do obrony kraju nara?onego na atak z l?du mo?liwo?? niszczenia lotnisk, wyrzutni rakiet plot, mostów czy wojsk npla to tak samo wa?ne jak obrona powietrzna. Na "czyst?" obron? pow. mog? sobie pozwoli? kraje, których nikt nie zaatakuje z l?du: Szwecja, Szwajcaria czy Wlk. Brytania. MiG-35 nie wszed? do produkcji Zapraszam do poczytania tego w?tku: http://www.militarium.net/forum/viewtopic.php?t=1600
Viper, 2006-12-25 13:42:14

4. No, widze ?e Viper podj?? si? tego czego nie widu i s?ychu w naszych kochanych mediach.
Sidewinder, 2006-12-27 12:04:18

5. Szanowny Viperze! Niew?tpliwie zgadzam sie z Tob?, ?e te 48 naszych F-16 zapewni? nam znacznie lepsz? ochron? ni? stare MiGi-29 i Su-22. Ale te? nie pisa?em nic sprzecznego z tym. Natomiast zgodzisz sie chyba ze mn?, ?e jednak jest to za ma?a si?a aby?my samodzielnie mogli si? skutecznie broni?. Piszesz, ?e na "czyst?" obron? powietrzn? mog? sobie pozwoli? te kraje których nikt nie zaatakuje z ladu. Jest w tym sporo racji, ale pamietaj, ?e aby móc u?y? si? powietrznych do niszczenia wrogich si? l?dowych wskazane by?oby wywalczenie co najmniej stanu równowagi w powietrzu. W realiach wrogiego panowania w powietrzu cie?ko b?dzie nam bombardowa? wrogie kolumny pancerne. Twój w?tek na forum militarium czyta?em i zgadzam sie z wiekszo?ci? tego co tam napisa?e?. Pozdrawiam
Nashorn, 2007-01-05 18:58:46

6. Zakup samolotów F-16C/D block 52M+ by? dobr? decyzj?. Dlaczego? Odpowiedz jest prosta: samoloty bior?ce udzia? w przetargu nie odp Polsce poza F-16. Dlaczego? JAS-39C/D jest nie dopracowany(brak zintegrowanego najnowocze?niejszego uzbrojenia) Mirage 2000-5C Mk2. byl zdecydowanie za drogi a i offset zaproponowany do bani;) Eurofighter Typhoon jest niedopracowany brak integracji uzbrojenia do misji szturmowo- bombowych. Jego cena tez do?? wysoka- 100 mln USD A zakup konstrukcji rosyjskich nie wchodzi w gr?. F-16 kosztowa? bedzie polskiego podatnika oko?o 3,9 - 4,1 mld USD. W zamian za to amerykanie zaproponowali offset 6,048 mld USD(wiemy jak jest zle przeprowadzany-ameryka wykorzystuj? nasze b?edy w systemie prawa offsetowego)w nasz przemys? wojskowo-paliwowy. Samolot F-16 wprowadza g?eboka rewolucje techniczn? w systemie obs?ugi oraz wysoko rozbudowanego systemu logistycznego. Jego wprowadzenie u?atwi w pózniejszym okresie obs?uge i wprowadzenie do s?u?by samolotów JSF F-35A Littening II(naturalny nast?pca F-16)samoloty te maj? by? podobne w obs?udze i eksploatacji. My?liwiec MiG-29OVT(MiG-35) jest najnowocze?niejszym samolotem my?liwskim wprowadzonym do produkcij(ko?cowa faza testów, rosjanie szybciej wprowadzaja do produkcji samoloty ni? te sa przestestowane)?wietnie nadaj?cym sie do walki. Cena podobna jak do F-16 lub dro?sza (w zale?no?ci tego jakie ma przenosic uzbrojenie) Na samolocie tym ma zosta? zintegrowane uzbrojenie rakietowe( w pó?niejszym okresie) tj. izdielije 760, 300 (lepiej manewrowa ni? AIM120C7 oraz dalszy zasi?g)810(zasi?g 300km) Rakiety te maja wej?c w 2013 roku na uzbrojenie.
Kemaciek, 2007-03-21 16:48:04

7. Mig 29 jest znacznie gorszy od F 16 A F 16 C/D block 52 to zupe?nie inna klasa.Moze nie jest najlepszy na swiecie ,ale z nowymi rosyjskimi konstrukcjami poradzi sobie bez problemu.Jednak ich ilosc jest zbyt ma?a.Potrzebujemy przynajmniej 200 Viperow by osiagnac pelna dominacje w powietrzu.
dsfe, 2007-05-10 12:32:46

8. Pozdrawiam wszystkich, ktorzy zamieszczaja tutaj swoje koment. Szanuje Wasza wiedze ale musze przyznac ,ze jest ona czysto teoretyczna! Niestety opieracie sie na wiedzy, ktora jest Wam "dana" w roznej masci "zrod?ach fachowych". Aby ocenic samolot nie mozna opierac sie tylko na informacjach tz. "zrodlowych" bo sa one tak jak i inne ksztaltowane "na miare potrzeb". Coz moge powiedziec z doswiadczenia... Mialem przyjemnosc latac zarowno F-16 c blok 52 (w czasie jednej z wizyt w USA przed rozstrzygnieciem "kontraktu stulecia" jak i Mig 29 A i oraz 1 raz Mig 29 se2 w czasie wizyty w Rosji (jak jeszcze byly lepsze "wzajemne stosunki". Coz moge powiedziec F 16 w w/w wersji ma silnik o ciagu ok 12 ton to na papierze b duza moc...ale przyspieszenie to juz inna sprawa , szczegolnie w pionie i przy zwrotach na kontach natarcia powyzej 25 stopni. W mojeej ocennie w w tym bardzo istotnym elemencie walki przewage ma zdecydowanie MIG (od wielu lat juz bedacy w sluzbie). Szybkosc przetwarzania danych, az nie chce sie uwierzyc ale f-16 miial zwloke czasowa od wykrycia do wypracowania danych bojowych znacznie dluzsza od miga (az sie nie chce wierzyc!!!!)No i rewelacja i f16 i mig 29 maja wskazniki tz "wzrokowe" ale ten z miga dziala bezblednie a ten z f-16 mial duze problemy we wskazaniu celow dla rakiet termicznych( moze to slaba jakosc rakiet , ktore nie przyjmowaly danych z komputerow pokladowych). System uzbrojenia : rakiety typu r-77 i r-73m nie maja sobie rownych na swiecie, praktycznie nie maaja ograniczen oodpaleniowych (stzrelasz bedac nnawet w przeciazenniu 10G) zaras ktos powie ,ze mig 29 ma ograniczenie do 8-8,5G)to czysta fantazja!!!! Z f 16 nie wystrzelisz zadnej rakiety pow 4.5g!!!!! padnie zaras zarzut ze Mig 29 SE2 nie przenosi R-77 (to kolejnna fantazja lub dezinformacja)faktem jest, ze mig sledzi tylko 10 celow i namierza 3 ale za to posiada system wymiany danych bojowych w czasie rzeczywistym !!! czego nie ma nawet sfora f-16). Co do podsumowania..., niestery nie dane mi bylo sprawdzic max. zasiegu radarow obu typow samolotow ( wielka szkoda).W czasiie lotu samoloty przenoscily rakiety tylko p-p i to wersje cwiczebne (f-16) oraz bojowe wig 29 se2. Co moglbym powiedziec: F16 c bez AWACS i systemu wspomagania taktycznego jest kupa zlomum !!!!! (zapewnne wielu sie to nie spodoba) ale to prawda. Jesli pozbawimy tego "parasola elektronicznego" f 16 to w walkach powietrznych z migami 29 se2 ma niewnielkie szanse. Mowie to z cala odpowiedzialnoscia!!! W iraku dlaczego samoloty koalicji uzyskiwaly takie sukcesy...??? Bez tio AWACS, SATELITY, KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE OPERACJI TAKTYCZNYCH z NORAD) nie bylyby mozliwe. Czy ktorys z migow irackich moggl liczyc na cos podobnego? Najbardziej adekwatne w porownaniu byloby spotkaniie 6 migow na 6 f-16 nad biegunem polarnym, bez AWACS, pozostalych wodotryskow... i z podobnymii umiejetnosciami pilotow) Rezultat jest dla mnie oczywisty.... Jedno co musze oddac ameryk. potrafia sprzedac nawet przyslowiowy "szajs" patrz F-104, F-16 (przesledz ile tych samolotow sie rozbilo w sluzbie...? w samej europie). Pozdrawiam wszystkich "znawcow", wiecej skromnosci w wypowiedziach
Taki jeden pilot mig 29 na emeryturze, 2008-01-19 20:11:34

9. Witam! Mam pytanie do Pan Pilota. Je?eli F16 to taki z?y samolot i Mig29 jest lepszy,to dlaczego ca?y zachodni ?wiat lata na F16? Dlaczego Luftwaffe po 1990 roku i kilku testach min. w USA odda?a wspania?e Migi29 Polsce za 1 Euro? Dlaczego brak pilotow do F16 w Polsce?(Nikt nie przechodzi testów) Jeste?my wychowani w mi?o?ci do sowieckiej techniki i ju? trudno nam zasymilowa? techniczn? finezj? zza Oceanu. Tak na zdrowy rozum...czy kraj który nie potrafi zrobi? dobrego samochodu (Rosja) mo?e zrobi? dobry samolot? Troche pokory Panie Pilocie. Kobra-kobr? ale to nie wystarczy na wspó?czesnym polu walki (SU27).Chyba ?e pokazy lotnicze to wszystko na co ich sta?.Tym sie wojny nie wygrywa. To ?wiat kupuje F-ki,??cznie z Izraelem!!! warto mie? to na uwadze a nie tylko wizyte w kabinie samolotu. Pozdrawiam ;)
Romek, 2008-02-11 19:16:40

10. Wszystkie Panów wypowiedzi kreowane sa nostalgi? i emocj? ..kompletnie nie podpart? arhgumentami..Skwituje to prosto MIG-29 nie jest z?y ale polska wersja bez doposa?enia ma ograniczone pole dzia?ania w?a?ciwie tylko p-p , które notabene i tak ?atwo zak?ócic ze wzgl na kiepskie parametry radaru, F-16 to niez?a awionika i full zintegrowanego uzbrojenia szczego?nie p-z, Eurofighter czy Gripen za osiagna? dopiero za ok 3 lata..to co piszecie Panowie to tylko prototypy lub banialuki na paierze..zreszta tk jak MIC-35, ktorego na pró?no wypatrywac na niebie...bo jest ich kilka prototypowych sztuk..Przypominam ,ze od wyprodukowania samolotu, przez integracje uzbrojenia oraz jego wdro?enia mija nie 1 rok ba! dwa ?! ..prosze zgadn?c a potem wypowiadac si? na powy?sze tamaty
Jacek, 2008-08-14 21:28:48

Galeria

poloniachristiana
Lepanto
Ukazał się 29. jubileuszowy numer "Rycerza Lepanto"
Czytelnicy znajdą w nim m. in. artykuły:
  • Szkoła Rycerska przy Instytucie im. Ks. Piotra Skargi
  • Z życia sekcji
  • Śp. Rafał Serafin - tak go zapamiętałem
  • Siedzący Byk katolikiem
  • Pistolety maszynowe Mors i MKPS
Numer 95,
lipiec/sierpień 2017 r.
  • Kongres Apostołów Fatimy